سیستم فاضلابی لوله پوش فیت چیست
نوشته شده توسط : امین

لوله پوش فیت Push fit سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی است که هریک از اتصالات و لوله ها در یک سو دارای سوکتی می باشد. که در آن یک حلقه آب بندی جای دارد و می توان انتهای بدون سوکت آن را به راحتی و با اندکی فشار به درون سکوت لوله و یا اتصال بعدی وارد نمود. با توجه به ماهیت وصل شدن قطعات به یکدیگر این سیستم پوش فیت (Push Fit) نامیده شده.

ساختار فیزیکی این سیستم تشکیل شده از اتصالات با کیفیت و لوله است به طوریکه در یک سر لوله و اتصال مخروطی شده است که در داخل مخروط یک شیار عمقی برای نصب اورینگ که عمل آب بندی لوله و اتصال را انجام می دهد ایجاد گردیده است. اورینگ لوله و اتصالات از نوعی مواد خاص عمدتا تهیه گردیده که به محض جا زدن موجب چسبندگی و آب بندی لوله و اتصال می گردد.

لوله پوش فیت سیستم جدید فاضلاب ساختمانی است که فاقد محدودیت های اجرائی و کاربردی سیستم های قبلی بوده و در عین حال دارای امتیازات جدیدی است که برای اولین بار یک شرکت انگلیسی موفق گردید چنین سیستمی را طراحی و تولید نماید.

سیستم پوش فیت را این روزها دست اندرکاران و خبرگان امور ساختمانی در سراسر کشور تائید میکنند و در پروژه‌های ساختمانی بکار میبرند. دلیل این مقبولیت و پذیرش عمومی ویژگیهایست که این محصول (پوش فیت) را منحصر بفرد ساخته است.

ویژگیهای سیستم لوله پوش فیت

♦ عمر مفید طولانی به دلیل مقاوم بودن لوله، اتصالات و حلقه های آب بندی در برابر ضربه، تنش های مکانیکی و حرارتی و مواد شیمیایی

♦ سرعت و سهولت بسیار زیاد درامر نصب واجرا و در نتیجه صرفه جویی در وقت و هزینه های نگه داری و تعمیرات می شود.

♦ عدم تحمیل بارهای اضافی به ساختمان به دلیل کمی وزن و نبود نیاز به تقویت بخش های پذیرنده بار در ساختمان، ایمنی در شرایط آتش سوزی به دلیل دارا بودن ویژگی Flame Rerardant منطبق با استاندارد DIN 4102-B1

♦  عدم نیاز به چسب، جوش دادن و نظائر آن و کاسته شدن از هزینه های اجرایی

♦ آب بندی پایدار و قابل اعتماد حتی در شرایط نشست ساختمان و لرزش های غیر مخرب به دلیل خصوصیات فیزیکی اجزای متشکله سیستم

♦ قابلیت انطباق و متصل نمودن اجزاء سیستم به لوله و اتصاات سایر سیستم های قدیمی اعم از پلیمری و آلیاژی

 

♦ امکان اجرای سریع و ساده سیستم و نت به صورت کامل و افزودن هرچه بیشتر به عمر مفید سیستم

♦ بهره گیری از پیشرفته ترین تکنولوژی روز جهان

♦ طراحی و ساخت ابزار و تجهیزات مناسب برای آسان و مطمئن نمودن فرایند نصب و اجرا

♦ افزون برموارد فوق، تنوع ابعادی از نظر قطر لوله و اتصالات (40 تا 160 میلی متری) زوایا (15، 30، 45،67 و 87 درجه) و طول لوله ها (300 تا 3000 میلیمتر) و وجود یک یا دو سوکت در لوله ها در عمل، امور مربوط به طراحی و همچنین اجرا را بسیار ساده و انعطاف پذیر می سازد.

تفاوت لوله پوش فیت با لوله پولیکا چیست؟

لوله پوش فیت از لحاظ جنس و مقاومت و حتی ضخامت بسیار بهتر از پولیکا می باشد. برعکس پولیکا، نیازی به چسب برای اتصالات ندارد و فقط بصورت فیتینگی بهم وصل می شوند. فقط اجرای پوش فیت نیاز به بست دارد تا از جداشدن اتصالات جلوگیری کند. لوله های پوش فیت دارای دریچه های بازدید نیز می باشد تا در صورت گرفتگی، جلوگیری از تخریب زیاد بکند.

مزایای سیستم پوش فیت :

1- آب بندی کامل و دائمی :

نصب سیستم ساخته شده از پلی اتیلن مستلزم جوش دادن قطعات به یکدیگر است. فرآیند جوش کاری پلیمر ها اصولا نیاز به دقت بسیار زیاد دارد و محل های وصل نیز باید کاملا عاری از گرد و غبار و چربی بوده و المنت حرارتی دستگاه جوش نیز می باید کالیبره باشد. عدم کالیبره بودن می تواند جوش کاری را مختل ساخته و ضریب اطمینان کار را تا حد خطرناکی کاهش دهد.

در مقایسه، سیستم پوش فیت نیازی به جوش کاری ندارد لوله ها و اتصالات از طریق حلقه های آب بندی مخصوص که در برابر ترکیبات شیمیایی مختلف بسیار پایدار می باشند به یکدیگر وصل شده و به طور کامل آب بند می شوند و لرزش ها تکان های متعارف و یا نشست ساختمان هرگز آب بندی سیستم را مختل نخواهد کرد.

 

2- سرعت و سهولت باور نکردنی در نصب و اجرا :

وجود سوکت در تمامی اجزائ سیستم پوش فیت نیاز به جوشکاری، چسب و سایر عملیات مشابه را برطرف می سازد  از طرفی تنوع بسیار زیاد ابعاد و زوایا در اتصالات و هم چنین در اختیار بودن لوله هایی با یک یا دو سوکت در طول های مختلف انجام کار را با سرعت و سهولت باورنکردنی میسر می سازد که طبعا موجب صرفه جویی بسیار زیاد در وقت و خزینه است.

3- عدم نیاز به چسب، جوش دادن، و نظایر آن و کاسته شدن زمان و هزینه های اجرایی

4- ایمن در شرایط آتش سوزی

5- مقاومت بسیار زیاد در برابر آتش سوزی ، ضربه و انواع و مواد :

مواد اولیه مورد استفاده در ساخت اجزای متشکله سیستم پوش فیت گرید خاصی از پلی پروپیلن می باشد که در مقایسه با پلی اتیلن دارای وزن مولکولی بالاتری بوده و در برابر آب داغ و آتش سوزی مقاوم است و سبکتر بوده و ضربه پذیری به مراتب بالاتری هم دارد . پیدایش ترک های ناشی از تنش های دراز مدت  (stress cracking) هرگز در قطعات ساخته شده از این ماده اولیه مشاهده نشده و با توجه به ویژگیهای شیمیایی، حرارتی و مکانیکی لوله و اتصالات سیستم های پوش فیت دارای دوام دائمی می باشند.

6- دارای صاف ترین سطوح داخلی، فاقد هر گونه مانع در برابر جریان :

دارا بودن سطوح داخلی کاملا صیقلی و نبود هیچگونه زائده اضافی در مسیر جریان که منجر به برطرف شدن امکان گرفتگی و انسداد مجاری و کاسته شدن از هزینه های نگهداری و تعمیرات.

7- عدم تحمیل بارهای اضافی به ساختمان به دلیل کمی وزن و نبود نیاز به تقویت بخشهای پذیرفته بار در ساختمان

8- قابلیت انطباق و متصل نمودن اجرا سیستم و اتصالات سایر سیستم های قدیمی اعم از پلیمری و آلیاژی :

لوله پوش فیت با برخوردار بودن از مزایای منحصر به فرد دارای ضمانت دائمی بوده و تحولی اساسی را در مراحل طراحی و اجرای شبکه فاضلاب داخلی ساختمان ها پدید خواهد آورد.





:: بازدید از این مطلب : 850
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: